KÖNSBYTE & SKÖNHETSINGREPP

Är det okej att byta kön? Varför vill man göra det? Va gör man om man inser att det var ett misstag? Hur hanterar man pressen från samhället?

Den enda jag kan svara på är första frågan, och det är okej att göra det. Jag kan bara tala för mig själv men jag tycker att om man verkligen är säker på att man vill göra det och inte trivs i sitt skin så är det väl helt okej. Visst, jag tycker att det är aningen extremt att ändra hela sitt utseende, sin röst (som vissa gör, inte alla) och kön.

Jag tycker att det är minst lika extremt att göra X-antal skönhetsoperationer. Att operera brösten, näsan, hakan, påsar under ögonen, höja ögonbrynen, ta bort revben, fettsuga rumpa, lår, mage och armar. Ja ni hör ju. Nu säger jag inte att det inte är okej att göra en eller två operationer men att folk faktiskt gör allt det jag räknat upp det är EXTREMT!

Jag skulle nog aldrig göra någon skönhetsoperation. Jag är nöjd med hur jag ser ut liksom, men man ska aldrig säga aldrig, right? Dock så om jag råkade ut för en olycka eller liknande och jag verkligen inte såg ut som mig, då skulle jag nog kanske göra de ingrepp som krövdes för att se ut som mig själv igen. Men jag skulle aldrig fettsuga något. Om jag kände att jag var för kraftig så skulle jag deffinitivt inte ta till fettsugning utan jag skulle träna bort de!!:)

Jag säger absolut inte att man inte ska få göra ingrepp. Det är ju självklart upp till var och en hur man vill göra. Så länge man gör det för sig själv och inte för någon annan.





Kommentarer
Postat av: elina

haha jag rösta på dig!:) <3

2010-07-12 @ 17:22:10
URL: http://goldenskull.blogg.se/
Postat av: Lisa Olsson

Jag hittade hit via google, eftersom jag brukar söka efter transrelaterade blogginlägg. Så då kan jag lika gärna svara på dina frågor också. :)



- Är det okej att byta kön?



Absolut, utan tvekan. För många står det mellan könsbyte eller självmord.



- Varför vill man göra det?



Man föds med en hjärna som på många sätt ser ut som det motsatta biologiska könet. Hjärnan kan vi inte ändra på, så vi ändrar på kroppen istället.



- Va gör man om man inser att det var ett misstag?



Försöker ändra tillbaka. :) Lyckligtvis är det bara ungefär 1% som ångrar sig.



- Hur hanterar man pressen från samhället?



Så gott det går. För ens egen skull har man inte så mycket val.

2010-07-13 @ 14:00:21
URL: http://projectlisacd.blogspot.com
Postat av: Lisa Olsson

Man försöker ändra tillbaka så gott det går. Det kommer aldrig bli lika bra som tidigare, men man gör så gott man kan.



Att återställa bröstförminskning är inte så lätt, att återställa underlivsoperationen är praktiskt taget omöjligt. Sedan är det alla effekter av hormonerna man tar som inte helt går att återställa.

2010-07-13 @ 14:11:57
URL: http://projectlisacd.blogspot.com
Postat av: Lisa Olsson

Det är jättesvårt att svara på, det är så få som ångrat sig. Bara fem stycken under de senaste femton åren.

Jag skulle tro att det blir lika svårt vilket som. Kanske att de som föddes som tjej som byter till kille skulle ha lite lättare för att byta tillbaka.



Visst är det riktigt fascinerande och otroligt vad man faktiskt kan göra. Jag ycker det är hur intressant som helst.

2010-07-13 @ 14:20:36
URL: http://projectlisacd.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0